ELÁLLÁS JOGA, PANASZKEZELÉS
11.1. Az Európai Parlament és a Tanács
2011/83/EU számú irányelvének, továbbá a fogyasztó és a vállalkozás közötti
szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet
szabályozása értelmében Felhasználó a megrendelt termék kézhez vételétől
számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől,
visszaküldheti a megrendelt terméket. Jelen tájékoztató hiányában jogosult
Felhasználó 1 év elteltéig gyakorolni az elállási jogát.
11.2. Fogyasztónak a Ptk. 8:1. § 1.
bekezdés 3. pontja alapján kizárólag a szakmája, önálló foglalkozása,
üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy minősül, ennek
értelmében jogi személyek nem élhetnek az indokolás nélküli elállás
jogával!
11.3. Az elállási jog gyakorlására nyitva
álló idő attól a naptól számított 14 nap elteltével jár le, amelyen
Felhasználó, vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy a
terméket átveszi. Határidőben érvényesítettnek tekintjük az elállási jogot,
amennyiben a Fogyasztó nyilatkozatát határidőn (14 napon) belül elküldi
részünkre.
11.4. A termék visszaküldésének költsége a
Fogyasztót terheli. A terméket Cégünk címére szükséges visszaküldeni. Ha a
Fogyasztó a szerződést a teljesítés megkezdése után mondja fel, a felmondás
vállalkozással való közlése időpontjáig teljesített szolgáltatással arányos
díjat köteles Cégünk számára megfizetni. A Fogyasztó által arányosan fizetendő
összeget a szerződésben megállapított ellenszolgáltatás adóval növelt teljes
összege alapján kell megállapítani. Ha a Fogyasztó bizonyítja, hogy az így
megállapított összeg túl magas, az arányos összeget a szerződés megszűnésének
időpontjáig teljesített szolgáltatások piaci értéke alapján kell kiszámítani.
Utánvéttel, illetve portósan feladott csomagokat nem fogadunk el. Felhívjuk
a figyelmedet, hogy a 45/2014. Korm. rendelet értelmében bizonyos termékekkel
kapcsolatban nem gyakorolhatod az elállási jogodat:
Ezek olyan egyedi termékek, amelyek a személyedhez kötöttek,
illetve amelyet az utasításaid alapján vagy kifejezett kérésedre állítottunk
elő (padlószőnyeg, egyedi méretű szőnyeg, PVC padló, futószőnyeg, műfű), vagy
amely természeténél fogva nem szolgáltatható vissza, amennyiben annak
rendeltetésszerű használatát megkezdték.
11.5. Az elállási jog gyakorlása esetén a
Felhasználót a termék visszajuttatásának költségén kívül más költség nem
terheli, Szolgáltató azonban követelheti a nem rendeltetésszerű használatból
adódó anyagi kár megtérítését. A Fogyasztó felel a termék jellegének, tulajdonságának,
működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő
értékcsökkenésért.
11.6. Nem illeti meg az elállási jog
Felhasználót olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó
utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék
esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.
11.7. Felhívjuk figyelmét, hogy Ön (fogyasztó)
nem gyakorolhatja elállási jogát a 45/2014 (II.26.) Korm. Rendelet 29. §. (1)
bekezdésében foglalt esetekben:
- a
szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szolgáltatás
egészének teljesítését követően, ha a vállalkozás a teljesítést a
fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg, és a fogyasztó
tudomásul vette, hogy a szolgáltatás egészének teljesítését követően
felmondási jogát elveszíti;
- olyan
termék vagy szolgáltatás tekintetében, amelynek ára, illetve díja a
pénzpiac vállalkozás által nem befolyásolható, az elállási jog
gyakorlására nyitva álló határidő alatt is lehetséges ingadozásától függ;
- romlandó
vagy minőségét rövid ideig megőrző termék tekintetében;
- olyan
zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai
okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza;
- olyan
termék tekintetében, amely jellegénél fogva az átadást követően
elválaszthatatlanul vegyül más termékkel;
- olyan
alkohol-oldószer tartalmú termék tekintetében, amelynek tényleges értéke a
vállalkozás által nem befolyásolható módon a piaci ingadozásoktól függ, és
amelynek áráról a felek az adásvételi szerződés megkötésekor állapodtak
meg, azonban a szerződés teljesítésére csak a megkötéstől számított
harmincadik napot követően kerül sor;
- olyan
vállalkozási szerződés esetében, amelynél a vállalkozás a fogyasztó
kifejezett kérésére keresi fel a fogyasztót sürgős javítási vagy
karbantartási munkálatok elvégzése céljából;
- lezárt
csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver
példányának adásvétele tekintetében, ha az átadást követően a fogyasztó a
csomagolást felbontotta;
- hírlap,
folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések
kivételével;
- nyilvános
árverésen megkötött szerződések esetében;
- lakáscélú
szolgáltatás kivételével szállásnyújtásra irányuló szerződés, fuvarozás,
személygépjármű-kölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidős tevékenységekhez
kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerződés esetében, ha a szerződésben
meghatározott teljesítési határnapot vagy határidőt kötöttek ki;
- a
nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom tekintetében, ha a
vállalkozás a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a
teljesítést, és a fogyasztó e beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott
annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően
elveszíti az elállási jogát.
- Vállalkozási
szerződés esetén, melyben Cégünk a Fogyasztó kifejezett kérésére keresi
fel a Fogyasztót sürgős javítási/karbantartási munkák elvégzése céljából.
11.8. Szolgáltató a termék visszaérkezését
követően a fenti jogszabályok értelmében haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon
belül visszatéríti a termék árát a Felhasználó részére. A 45/2014. (II. 26.)
Korm. rendelet 22. § alapján történő elállás/felmondás esetén Cégünk a
Fogyasztónak visszajáró összeget a Fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal
megegyezően téríti vissza. A Fogyasztó jóváhagyása esetén Cégünk a
visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, azonban a Fogyasztót ebből
adódó többletdíj nem terhelheti. A Fogyasztó által hibásan megadott
bankszámlaszám vagy postacím miatti késedelem folytán Cégünket nem terheli
felelősség.
11.9. Felhasználó köteles az árukat indokolatlan
késedelem nélkül, de a szerződéstől való elállására vonatkozó értesítés
Szolgáltató részére történő megküldésétől számított 14 napnál semmiféleképpen
sem később visszaküldeni vagy Szolgáltató címen leadni. Felhasználó akkor
tartja be a határidőt, ha a 14 napos időszak letelte előtt visszaküldi, vagy
átadja a terméke(ke)t.
11.10. A visszatérítést Szolgáltató mindaddig
visszatarthatja, amíg vissza nem kapta az áru(ka)t, vagy Felhasználó
bizonyítékot nem szolgáltatott arra vonatkozóan, hogy azokat visszaküldte: a
kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni.
11.11. Amennyiben Felhasználó élni szeretne
elállási jogával, annak jelzését megteheti Szolgáltató elérhetőségeinek
valamelyikén írásban, vagy telefonon. Postai úton írásban történő jelzés
alkalmával a postára adás időpontját vesszük figyelembe, telefonon történő
jelzés alkalmával pedig a telefonon történő jelzését. Postai úton történő
jelzés esetén ajánlott küldeményként, csomagként való jelzést fogad el
Szolgáltató. A megrendelt terméket postai úton, vagy futárszolgálat
segítségével juttathatja vissza Felhasználó Szolgáltató részére.
11.12. Felhasználónak kiemelten ügyelnie kell a
termék rendeltetésszerű használatára, ugyanis a nem rendeltetésszerű
használatából eredő károknak megtérítése a Felhasználót terheli!
11.13. A fogyasztó és a vállalkozás közötti
szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet itt érhető
el.
11.14. Az Európai Parlament és a Tanács
2011/83/EU számú irányelve itt érhető
el.
11.15. A felhasználó egyéb panaszával is megkeresheti
Szolgáltatót, a Fogyasztó a terméket, illetőleg Cégünk tevékenységét illető
kifogásait a következő elérhetőségeinken juttathatja el hozzánk:
- E-mail
cím: pannonlife@gmail.com
- Telefonszám: +361/466-46-57
11.16. Panaszügyintézés és jogérvényesítési
lehetőségek:
- A
Fogyasztó elsősorban írásban, egyesesetekben azonban szóban is
közölheti Cégünkkel panaszát. A panasz vonatkozhat a Cégünk részéről
eljáró személy viselkedésére, munkájára, esetleg mulasztására, mely a
termék forgalmazásával, értékesítésével közvetlen kapcsolatban áll.
- A
szóbeli panaszt Cégünk haladéktalanul kivizsgálja, és lehetőség szerint
megoldja. Amennyiben a Fogyasztó nem ért egyet a panasz kezelésével
vagy a panasz haladéktalan kivizsgálása nem lehetséges, Cégünk a panaszról
és azzal kapcsolatos álláspontjáról jegyzőkönyvet vesz fel, melynek
másolati példányát eljuttatja a Fogyasztó részére (személyes jelenlét
esetén helyben átadja). E-mailen érkezett panasz esetében 30 napon belül a
válasszal együtt megküldi a Fogyasztó részére.
- Az
írásbeli panaszt Cégünk a beérkezéstől számított 30 napon belül
írásban megválaszolja. A panasz elutasítása esetén Cégünk álláspontját
köteles megindokolni. Cégünk köteles a panaszt egyedi azonosítószámmal
ellátni – telefonon, illetve egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás
útján közölt szóbeli panasz esetén.
Tartalmaznia kell a panaszról felvett jegyzőkönyvnek:
- Panasz
eljuttatásának helyét, módját, idejét
- Fogyasztó
nevét, lakcímét, elérhetőségét
- Fogyasztói
panasz részletes leírását, továbbá a dokumentumok, iratok, bizonyítékok
jegyzékét
- Cégünk
nyilatkozatát a Fogyasztói panaszt érintő álláspontjáról, ha annak
haladéktalan kivizsgálása megoldható
- Jegyzőkönyv
felvételének helyét és idejét
- Jegyzőkönyvet
felvevő személy- és a Fogyasztó aláírását – ez utóbbit abban az esetben,
amennyiben személyes jelenléttel történik a szóbeli panasz közlése
- A
panasz egyedi azonosítószámát – telefonon, illetve egyéb elektronikus
hírközlési szolgáltatás útján közölt szóbeli panasz esetén
11.17. Cégünk a panaszról felvett jegyzőkönyvet
és válaszunk másolati példányát 5 évig megőrzi, ellenőrző hatóság kérésére
bemutatja.
11.18. Cégünk a Fogyasztót írásban tájékoztatja,
amennyiben a panaszt elutasítja, hogy panaszával mely hatóság vagy Békéltető
Testület eljárását kezdeményezheti. Tartalmazza a tájékoztatás az illetékes
hatóság és a Fogyasztó lakóhelye/tartózkodási helye szerinti Békéltető Testület
székhelyét, levelezési címét, elérhetőségeit (weboldal, e-mail, telefonszám),
valamint Cégünk Fogyasztói jogvita rendezése céljából történő Békéltető
Testületi eljárás igénybevételével kapcsolatos álláspontját.
11.19. Abban az esetben, ha Cégünk és a
Fogyasztó közti jogvita tárgyalások útján sem rendeződik, további
jogérvényesítési lehetőségekkel élhet a Fogyasztó:
- Fogyasztóvédelmi
Hatósági eljárás: A Fogyasztói jogok megsértése esetén a
Fogyasztó jogosult panaszt tenni a lakóhelye szerint illetékes
Fogyasztóvédelmi Hatóságnál. A hatóság dönt a Fogyasztóvédelmi eljárás
lefolytatásáról a panasz elbírálását követően. Az elsőfokú hatósági
feladatokat a járási hivatalok látják el. Elérhetőségük: http://jarasinfo.gov.hu/
- Bírósági
eljárás: A Fogyasztó polgári eljárás keretein belül jogosult a
jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére a Polgári
Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári
Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.
- Békéltető
Testületi eljárás: Jogosult a lakóhelye/tartózkodási helye
szerint illetékes Békéltető Testülethez fordulni, ha Fogyasztói panaszát
elutasítjuk. Az eljárás megindításának feltétele, hogy a Fogyasztó
Cégünkkel közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését. A Békéltető
Testületi eljárásban Cégünket együttműködési kötelezettség terheli. Ez
alapján Cégünk köteles a Békéltető Testület felhívására válasziratot
megküldeni, valamint a Békéltető Testület előtti meghallgatáson megjelenni és
egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét biztosítani.
Ha Cégünk székhelye/telephelye a területileg illetékes
Békéltető Testületet működtető kamara szerinti megyén kívül található, Cégünk
együttműködési kötelezettsége a Fogyasztói igény megfelelő írásbeli
egyezségkötés lehetőségének felajánlására terjed ki.
11.20. Amennyiben fenti együttműködési
kötelezettségünknek nem teszünk eleget, a Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörébe
kerül az ügy, mely szerint a cégek jogsértő magatartásakor kötelező
bírságkiszabás van érvényben, ettől eltekinteni nem lehet.
A bírság összege kis- és középvállalkozás számára 15.000 –
500.000 Ft-ig, 100 millió Ft feletti éves nettó árbevétellel rendelkező
nagyvállalat számára pedig 15.000 Ft-tól a vállalat éves nettó árbevételének
5%-áig, legfeljebb 500 millió Ft-ig terjedhet.
11.21. A Fogyasztó kérelmezheti a Békéltető
Testületi eljárás megindítását. A kérelmet írásban (levél, fax, távirat útján,
illetve a Békéltető Testület weboldalán, elektronikus formában), a Békéltető
Testület elnökéhez szükséges eljuttatni.
Tartalmaznia kell a kérelemnek:
- Fogyasztó
nevét, lakóhelyét/tartózkodási helyét, elérhetőségét
- Fogyasztói
jogvitával érintett cég nevét, székhelyét/telephelyét
- Fogyasztó
álláspontját és az azzal kapcsolatos bizonyítékokat, tényeket
- Fogyasztó
nyilatkozatát, hogy megkísérelte a vitás ügy rendezését közvetlenül az
érintett vállalkozással
- Fogyasztó
nyilatkozatát, hogy más Békéltető Testületi eljárást nem kezdeményezett az
ügyben, nem indított közvetítői eljárást, keresetlevelet nem adott be,
fizetési meghagyás kibocsátására irányuló kérelmet nem terjesztett elő
- Testület
döntésére irányuló indítványt
- Fogyasztó
aláírását
- Amennyiben
a Fogyasztó az illetékes Békéltető Testület helyett más testületi
illetékességet kérelmezett, annak megjelölését
Mindenképpen csatolni szükséges a kérelemhez azon okiratot
vagy másolatát, mely tartalmára bizonyítékként hivatkozik a Fogyasztó (a cég
panaszt elutasító írásbeli nyilatkozatát, ha ez nem áll rendelkezésre, akkor a
Fogyasztó által birtokolt írásos bizonyítékokat az egyeztetés megkísérléséről).
Amennyiben meghatalmazott jár el a panasz ügyében, a
kérelemhez mellékelni szükséges a Fogyasztó által kiadott meghatalmazást.
11.22. További információ a Békéltető
Testületekről: http://www.bekeltetes.hu
További információ a területileg illetékes Békéltető
Testületekről:
https://bekeltetes.hu/index.php?id=testuletek
11.23. A területileg illetékes Békéltető Testület
elérhetőségei:
Pest Megyei Békéltető Testület
Cím: 1119 Budapest, Etele út 59-61. II. emelet 240.
Levelezési cím: 1364 Budapest, Pf.: 81.
Telefonszám: 06-1 269-0703
Fax: 06-1 474-7921
E-mail cím: pmbekelteto@pmkik.hu
11.24. Online vitarendezési platform: Az Európai
Bizottság által létrehozott weboldalon, Fogyasztói regisztrációt követően, az
oldalon található kérelem kitöltésével a Fogyasztó rendezheti az online
vásárlással kapcsolatos jogvitáit bírósági eljárás indítása nélkül. Ez is egy
módja a távolsági korlátok nélküli Fogyasztói jogérvényesítésnek.
Ön panaszt tehet az online vásárolt
termékkel/szolgáltatással kapcsolatban.
Önnek és az Ön által bepanaszolt cégnek lehetősége van ezen
az online vitarendezési platformon együtt kiválasztani, hogy mely vitarendezési
testületet bízzák meg a panasz kezelésével.
Az online vitarendezési platform a következő weboldalon
érhető el: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&lng=HU